Tartalom:
A MEGFIGYELŐ REPÜLÉS ALATTI TEENDŐI.
A SZERELŐ REPÜLÉS ALATTI TEENDŐI.
A RÁDIÓS REPÜLÉS ALATTI TEENDŐI.


A TÁVOLFELDERÍTÉSRE
használt
J U. 88. D-1. adatai:

Motor tipusa: J U M O 211. I.
Lóereje: 1400 Le.
Össz. üzemanyagtöltés: 3580 l.
Össz. repülési idő 5 óra 30 perc.
Legnagyobb repülő távolság 2000 km.
Repülősuly: 11.770 kg. /2 db. 250 kg-os bomba/.
Utazósebesség: 300 m: 370 km/óra,
4000 m : 430 km/óra,
6000 m: 440 km/óra,
7000 m: 410 km/óra.
Emelkedés 7000 m-re: 30-35 perc.

 


A GÉP INDULÁSRA VALÓ ELŐKÉSZÍT...

1./Ellenőrzés.
Kapcsolótábla automatáit az alábbi kivételével nyomd be:
Indítókapcsoló automata /indítás külső teleppel/.
Tartályváltó kapcsoló középállásban.
Átszivattyúzó tartálykapcsoló középállásban.
Kézi átszivattyúzó tartálykapcsoló középállásban.
Légzéspalackok csapjait nyisd ki.
Fékszárny- és futómű- szükségkieresztő kapcsolók középállásban.
Magassági-, csűrő- és oldalkiegyenlítés középállásban.
Kabin- szárny fűtés "Zárt" helyzetben.
Levegő torkok "Szűretlen" helyzetben.
Benzincsapokat "Zárt" állásra.
Sűrítőfokozat kapcsoló kikapcsolt helyzetben.
Vízhűtő kapcsolók "Zárt" állásban.
Vezérsík jégtelenítő "Ki" állásban.
Légcsavar jégtelenítő "Ki" állásban.
Légcsavar fordulatszám szabályzó "Nagyobb fordulatszám" állásban.
Gázkarok hátsó helyzetben.
Átszivattyúzó kapcsolók "Ki" helyzetben.
Elektromos benzinszivattyúk "Ki" helyzetben.
Dúsító "Normál" helyzetben.
Gyorsleeresztők lebiztosítva "Ki" helyzetben.
Fékszárny és fékszárnykapcsoló alapállásba.
Futóműkapcsoló alapállásban.
Futóműkapcsoló lemez biztosított helyzetben.
Mágneskapcsolók "0" helyzetben.
Magasságmérők "0" helyzetben.
Automata oldalkormány átváltó középállásban.
Légzőpalack nyomásmérők: 150 ata.
Benzin- és olajtartály töltéseket ellenőrizd /"3"-as állás marad/
Ablakfűtés-, ... és villanófény kapcsolók "Ki" helyzetben.

2./Indítás.
Elektromos átforgatóval a légcsavarokat 2-3-szor forgasd át.
Mindkét benzincsapot "P1+P2" állásba.
Elektromos, vagy kézi benzinszivattyúval létesíts nyomást.
/0.8 - 1.0 atü./
Megfelelő mágneskapcsolót "M1+M2"-re.
Megfelelő gázkart egész kissé told előre.
Indítótartály elosztó kapcsolóját állítsd az indítandó motorra.
Befecskendező szivattyúval fecskendezz be 6-8-szor, alacsony külső hőmérséklet esetén 10-12-szer.
Meleg motorba ne fecskendezz be!
Megfelelő elektromos átforgatót 10 mp-ig, alacsony külső hőmérséklet esetén legföljebb 20 mp-ig nyomd le.
Húzd föl az elektromos átforgatót, míg a motor beugrik. Sikertelen indítási kísérlet után fentiek szerint a másik motort indítsd.
-10oC alatti külső hőmérséklet esetén kikapcsolt gyújtás mellett egy-két , legföljebb három esetben fél fordulatra gyorsítsd föl az elektromos átforgatót, s így forgasd meg a légcsavart. Utána a gyújtásd kapcsold be, s a fentiek szerint indítsd a motort. A motor beugrása után az elektromos átforgató gombját azonnal engedd el.
Gázkarral való fűrészelő mozgás céltalan.


3./Motorpróba.
Induláskor 600/perc fordulatszám. /Ha 10 mp. múlva nincs olajnyomás, állítsd le a motort./
Fordulatot emeld 1000-1200 -ra /olajnyomás nem nőhet 9 atü.fölé/.
1000/perc alatti fordulatot kerüld.
Fordulatszámot a következő értékeknél növeld:
Hűtővíz kilépő hőmérséklet: 50oC.
Olaj belépő hőmérséklet: 30oC.
Olajnyomás: 5.5 - 9.0 atü.
Közben ellenőrizd:
Fékeket: 1800/perc fordulatszámnál tartsák a gépet.
Fékszárnyat az automatikus magassági kiegyenlítővel együtt többször mozgasd.
Kiengedett fékszárnynál a csűrő teljes szabad mozgását.
Automata oldalkormányt:
a./ Az iránytűrózsa bombja benyomva.
b./ Főkapcsoló "1"-es helyzetbe, várj 3 percig. 0oC alatti hőmérsékletnél 10 percig, -15oC alatti hőmérsékletnél 20 percig /olajfölmelegedés/.
c./ Az iránytűrózsákat a gomb forgatásával, valamint a kormányszarvon lévő irányadó segítségével állítsd a Patin iránytű által mutatott irányba.
d./ A főkapcsolót a szükséges várakozási idő letelte után állítsd "2"-es helyzetbe.
e./ Az iránytűrózsa gombját húzd ki. Ekkor az oldalkormányt csak nagy erővel tudod mozgatni.
f./ Az ellenőrzés után az iránytűrózsa gomját nyomd be, s a főkapcsolót állítsd "1"-es helyzetbe.
Generátorok töltését: 1./ Generátorok automatáit "Ki". 2./ Umformer "Be", ampermérő kisülést mutat. 3./ Generátorok automatáit "Be", ampermérő töltést mutat. A fordulatszámot tartsd 1400/perc fölött.
Vízhűtők működését. Hideg időben tartsd az olajhőmérsékletet legalább 40oC-on. Célszerű a vízhűtőket annyira zárni, hogy a hőmérséklet 80-100oC legyen. Melegítés alatt többször zárd és nyisd a vízhűtőket /olajszűrőtisztítás/. A vízhűtőkapcsolókat fokozatonkint kapcsolva mindig várd meg, míg a vízhűtőlapok mozgása befejeződik, s csak azután kapcsolj tovább, különben a meghajtómotor kiég. Teljes zárásból a kinyitási idő kb. 8 mp.
Légcsavarokat: 1.25 ata. szívótérnyomásnál állítsd párszor a légcsavar fordulatszámabályozókat "Nagyobb fordulatszám"-ra, majd "Kisebb fordulatszám"-ra. A fordulatszámnak megfelelőképp emelkedni , illetve csökkeni kell. Hátsó helyzetben a fordulatszám nem emelkedhet 1800/perc fölé.
Légcsavar- vitorlameghajtást: 2000/perc fordulatszámnál és 1.15 ata. szívótérnyomásnál a kézi állítót "Kisebb fordulatszám" irányba addig húzd vissza /2-3 mp./, míg a fordulatszám 1200/perc-re nem esik vissza. A kézi állító elengedése után a fordulatszámnak azonnal el kell érnie az eredeti értéket. Ha ez nem következik be, akkor a kézi állítót rövid ideig /1 mp./ "Nagyobb fordulatszám" irányba told előre. A fordulatszámot sohasem engedheted 1200/perc fordulat alá esni.


Fékszárny- és futómű szükségkieresztő működését: a futóműlapok kiszivattyúzása által. /Futóműlapok zárása: futóműkapcsoló "Ki" helyzetbe, míg a futóműlapok be nem záródnak./ Nagy hidegben a szükségkieresztés olaja megdermed. Ilyenkor a tartályt a kabinfűtés bekapcsolása után annak egyik fűtőcsövével ráfuvatás által melegítsd meg.
Dúsító automatát: a benzinfogyasztásmérő műszer segítségével 1.17 ata. szívótérnyomás fölött a benzinfogyasztás ugrásszerűen megnövekszik.
Teljes gáz próbát rövid ideig a következőértékeknél tarts:
Hűtővíz kilépő hőmérséklet: 60 - 70oC.
Olaj belépő hőmérséklet: 30 - 40oC.
Gyertyapróbát "Nagyobb fordulatszám" állásnál és 1.25 ata. szívótérnyomásnál tarts.
Vízhűtőket "Ki".
Mágnespróbánál a megengedett fordulatszám esés: M2: 100 ford-t M1: 100 for-t
Mágneskapcsolásnál a motor nem durroghat.
Ezután a motorokat 1000 - 2000/perc fordulattal járasd.

4./Indítás higított olajjal.
A motor megindításától a teljes gáz próbáig a következő legrövidebb időkkel számolj:
0oC külső hőmérséklet esetén: 3 perc
-10oC külső hőmérséklet esetén: 5 perc
-20oC külső hőmérséklet esetén: 6 perc
A motort indítása után addig járasd 600/perc fordulattal, míg az olajnyomásmérő nem jelez. A további fordulatszámnövelést aszerint végezd, hogy 9 atü-t ne lépd túl.
Vízhőmérséklettel ne törődj.
Olaj belépő hőmérsékletek felszállás előtt a 30oC-t ne lépjék túl.
Vízhűtőket addig tartsd zárva, míg a hőmérséklet 40oC nem lesz.
Ezután a vízhőmérsékleteket úgy szabályozd, hogy az olaj kilépő hőmérséklet két óra hosszat a 70oC-t, nyáron a 85oC-t túl ne lépje.

5./Motorok leállítása.
Vízhűtőket nyisd.
Két pecig 1200 - 1400/perc fordulatszám.
A vízhőmérsékletnek 60oC alá kell esni.
Közben a mágneseket próbáld.
Zárd a benzincsapokat.
Gyújtást kapcsold ki. Ha a motor visszavág, gázkart előre, légcsavart vitorlaállásba.
Zard a vízhűtőket.
Hálózati főkapcsolót "Ki".
Benzincsapokat 1 - 2 perc időtartamra kapcsold ismét "P1+P2"-t.


TEENDŐK REPÜLÉS KÖZBEN.

1./ Állóhelyben.
Állítsd az ülést és az oldalkormányt kényelmesre, úgy, hogy a kormányt teljesen hasrahúzhasd.
A bal- és jobb légcsavar vitorlameghajtás automatáját kapcsoltasd ki.
Fékszárny "Start" helyzetbe.
Elektromos benzinszivattyúkat "Be".
Dúsítót "Normal" helyzetbe.
Légcsavar fordulatszámszabályozót "Nagyobb fordulatszám" helyzetbe.
0oC hőmérséklet alatt, illetve rossz látási viszonyoknál pitotcsőfűtést kapcsold be.
Jegesedési veszélynél ablak-, légcsavar-, vezérsík- és kabinszárnyfűtést kapcsold be.
Bombavészkioldó helyén legyen. Gázkarok rögzítőjét állítsd be.

2./Indulási vonalon.
Futómű biztosítólemez fel.
Kormánykiegyensúlyozókat újból ellenőrizd.
Pontosan állj be a felszállási irányba.

3./Felszállásnál.
Gázkarokat lassan told előre.
Ügyelj a pontos iránytartásra. /Ha a gép elmegy az irányból, gázt le, új felszállási kísérlet./
175 km/óra sebességnél húzd el. /12.5 t súllyal a gép 570 m gurulás után emelkedik el, s az indulás helyétől 1280 m távolságra éri el a 20 m magasságot./
Futóműkapcsoló előre.
Gázkarok "Emelkedőteljesítmény"szívótérnyomásra /30 percig 1.15 - 1.25 ata./
Légcsavarok 2200/perc fordulatra.
Ha futómű benn van /jelzőműszer, hajózó szerelő/, futóműkapcsoló alapállásba.
Fékszárnykapcsoló előre /legalább 240 km/óra sebességnél/.
Fékszárnykapcsoló vissza.
Elektromos benzinszivattyúk "Ki".
Kb. 500 m biztonsági magasságban a szerelő nyomja be a bal- és jobb légcsavar vitorlameghajtás automatáit.

4./Emelkedés közben.
Legkedvezőbb mutatott emelkedési sebesség:
földközelben: 250 km/óra
6000 m-en: 240 km/óra
Legalább a 230 km/óra mutatott sebességet mindig tartsd be!
Vízhőmérsékleteket ellenőrizd.
Automata oldalkormányt "Be".
3500 m-en gázkarokat kissé vissza, sűrítőfokozat kapcsolók "Be".
Légzőkészülékeket vetesd föl.
4000 m-en elektromos benzinszivattyúk "Be".
legkésőbb 30 perc után szívótérnyomást"Tartós teljesítmény"-re /1.15 ata./ vedd vissza.
A teljes gáz magasságig a dúsító "Normal" helyzetben marad. E magasság fölött csak akkor kapcsold be, /"Gazdag keverék"-re/ ha a szívótérnyomás az "Emelkedő- és harcteljesítmény"-t eléri, illetve túllépi.


Ha a sűrítőfokozat kapcsolót már a földön bekapcsoltad, emelkedés közben a gázkarokat csak addig nyomd előre, míg a szívótérnyomás emelkedik, különben a sűrítőfokozat automatikus átváltásnál a szívótérnyomás túl magasra ugrik föl, ami a motorokat erősen igénybeveszi.
A következő legmagasabb vízhőmérsékleteket legföljebb 10 mp. időtartamra lépheted túl:
0 - 1000 m-ig: 110oC.
4000 m-ig: 100oC.
8000 m-ig: 90oC.
Legalább 40oC vízhőmérsékleteket mindig tarts! Normális hőfok: 80oC.
Olajhőmérséklet:
legalább: 30oC.
legföljebb: 105oC.
normális: 80oC.
Önműködően szabályozódik, de befolyásolhatod a vízhűtők állításával, vagy a motorteljesítmény változtatásával.
Hidegstart után az olajhőmérséklet 2 óra hosszat a 70oC-t nyáron a 85oC-t ne lépje túl.
Olajnyomás a teljes gáz magasságában 4.0 atü., hidegstart esetén legalább 3.5 atü.
Benzinnyomás a teljes gáz magasságában nem eshet 1.0 atü. alá.

5./Vízszintes repülés.
Szívótérnyomás: 1.10 - 1.15 ata.
Fordulatszám: 2200/perc.
A gépet az automata oldalkormány kikapcsolása után minden tengelyre gondosan egyensúlyozd ki, s csak ezután kapcsold be ismét az automata oldalkormányt. /Lásd: 9./ pontot./
Az üzemanyag kapcsolásoknál követendő eljárást lásd: "Üza. kezelése" c. fejezetben.

6./Repülés jegesedési vészhelyzetben.
A pitotcsőfűtést kapcsold be.
A jégtelenítő berendezéseket kapcsold be:
a./ vezérsík jégtelenítőt,
b./ kabin- szárnyfűtést /együtt működik/. 0oC külső hőmérséklet alatt mindig kapcsold be /egyben melegíti a tartalék olajtartály munkahengereit, s ennek vezetékeit/,
c./ légcsavar jégtelenítőt. Kapcsolás lehetséges "Teljes" és "Fél" üzemre. A jégtelenítő folyadék csak két órai időtartamra elégséges, ezért csak föltétlen szükség esetén használd.
Ha látás mellett az elülső kabinablak eljegesedik /nagy magasság/, kapcsold be az ablakfűtést, amint azonban használata szükségtelenné válik, azonnal kapcsold ki, különben a fűtőszálak élettartama tetemesen csökken. Ugyanígy kezeld a pitotcsőfűtést is.

7./Magassági repülés.
Oxigénnyomásokat többször ellenőrizd.
150 ata. kezdő nyomásnál a törzsben lévő palack- készlet 6 órai, a törzskészlet és a jobb szárnyban lévő pótkészlet együttesen 9 órai oxigénellátást biztosít a személyzet minden tagja részére.
A pilóta légzőkészülékének szükség- mozgatását /oxigénfröccs/ a megfigyelő végzi.


8./Repülés rossz időben.
Vakstart megterhelt gépnél nem lehetséges.
Rossz időben való felszállás követelményei:
a vízszintes látás legalább a repülőtér határáig terjedjen, felhőalap legalább 20 - 30 m legyen.
Éjjeli repülésnél:
látás fénypontok alapján legalább 4 -5 km, felhőalap legalább 100 - 150 m legyen.
A rossz időben való lelszállást a nagy siklási sebesség miatt jó látás mellett sokat gyakorold. A leszállási eljárásoknál használd az automata oldalkormányt, de földetérés előtt /ZZ, főjel/ kapcsold ki. Ügyelj a helyes fordulók végrehajtására /golyó középen/, mert különben a gép egészségtelenül csúszik.

9./Repülés automata oldalkormánnyal.
Az iránytűrózsa gombját nyomd be.
Főkapcsolót kapcsold "1"-es állásra.
A kormányszarvon lévő irányadó segítségével a fölső iránytűrózsát állítsd a Patin iránytű által mutatott irányba /rep. irány/.
Az alsó iránytűrózsát az állítógomb segítségével forgasd megfelelő értékkel a fölső alá.
Állj be pontosan a beállított irányba, várd meg, míg a teljesen kiegyensúlyozott gép a kívánt irányba végleg megnyugszik.
Húzd ki az iránytűrózsa gombját.
Főkapcsolót "2"-es állásra. /Ügyelj a hőmérsékletek megkövetelte várakozási idők betartására.
Irányváltoztatások:
Az irányadó segítségével háromféle sebességi irányváltoztatást hajthatsz végre:
1./ állás: 1o/mp. elfordulás,
2./ állás: 2o/mp. elfordulás / irányadó kapcsoló a nyugaszban marad: 360o-os forduló: 3 perc./,
3./ állás: 22.7o/mp. elfordulás.
A fordulót a csűrőkormány segítségével úgy szabályozd, hogy a golyó állandóan középen legyen.
A megfigyelő a gép orrában lévő irányadóját a következőképpen tudja működtetni:
Nyomd át a készültségi kapcsolót "Működtetés" helyzetbe /pálca piros vége látszik ki/, ekkor a műszerfalon lévő jelzőtábla fölvilágít, mutatva a pilótának, hogy a célrarepülést a megfigyelő végzi.
Míg a jelzőtábla világít, a pilóta nem mozgathatja irányadóját, különben az automata kikapcsol.
A megfigyelő irányadójának irányváltoztató kapcsolója balra - jobbra mozgatásával változtathatja az irányt.
Veszély esetén:
1./ Az iránytűrózsa gombját nyomd be, ha erre nem kapcsol ki, akkor
2./ főkapcsolót balra fordítva "Ki" helyzetbe, ha erre nem kapcsol ki, akkor
3./ vészkioldót húzd meg /ülés jobb oldalán/, ha erre sem kapcsol ki, akkor
4./ erős belépésekkel mozgathatod az oldalkormányt.
A 3./ pont alkalmazása esetén repülés közben az automata oldalkormányt csak úgy tudod újból bekapcsolni, ha a rádiósülés baloldalán levő ajtót kinyitva a távvezetéket újból összekötötted. Ha ezt nem teszed meg, akkor főkapcsolót "1"-es állásra /iránymutató segítségével való repülés/, vagy teljesen kapcsold ki.


10./Zuhanórepülés.
a./ Siklás /20o-ig/ fölvételi berendezés és zuhanófék nélkül.
b./ Zuhanórepülés fölvételi berendezéssel és zuhanófékkel.
c./ Zuhanórepülés fölvételi berendezéssel és zuhanófék nélkül.
a./-hoz:
Sűrítőfokozat kapcsolót "Automata"-ra, mely megfelelő magasságban a gázkarok visszavételével automatikusan kisebb szívótérnyomásra kapcsol.
Fordulatszámszabályozót 2200/perc fordulatra.
Dúsítót "Normal" állásba.
Vízhűtőket teljesen zárd.
Automata oldalkormányt kapcsold ki.
Megengedett legnagyobb sebességek:
2000 m fölött: 675 km/óra,
2000 m alatt: 600 km/óra.
A kézi erővel való fölvételt különösen földközelben a magassági kiegyensúlyozó alkalmazásával segítsd elő.
Magasságvesztés 20o-os siklásnál 2g gyursulású fölvétel esetén:
675 km/óra sebességnél 300 m,
600 km/óra sebességnél 300 m.

11./Leszállás.
Legnagyobb leszállási súly: 12.000 kg.
Normális leszállási súly: 11.000 kg.
Fontos! Bombateher nélkül és üres külső szárnytartályokkal szállj le!
Elektromos benzinszivattyúkat "Be" /esetleges átstartolás/.
A segédkormányt a megfigyelő szerelje ki.
Szerelőlövész üljön föl az ülésre /lövészhelyen feküdni tilos/.
A rádiós állítsa ülését a legmélyebb helyzetbe.
Automata oldalkormány főkapcsolót "1"-es helyzetbe.
Sűrítőfokozat kapcsoló maradhat "Automata"-n.
Dúsító "Normal" helyzetben.
Sebességet csökkentsd 260 km/óra-ra.
Fordulatszámszabályozót 2250/perc fordulatra /esetleges átstartolás/.
Vízhűtőket teljesen nyisd.
Fékszárnyakat állítsd "Start" helyzetbe.
255 km/óra sebességet ne lépd túl /fékszárnyak elállítódnak/.
Egyensúlyozd ki a gépet.
Futóműkapcsolót "Ki" helyzetbe.
A futóműjelző műszer felgyulladása után várj még 5 mp-et /futóműlapok becsukódnak/, futóműkapcsoló alapállásba. A futómű kiengedésének időtartama: 25 - 28 mp.
Fékszárny hátsó helyzetbe le /automatikus magassági kiegyenlítővel együtt/.
Fékszárnykapcsoló alapállásba!
Sebesség 200 - 210 km/óra, fölvétel előtt 180 km/óra.

12./Kigurulás
Kigurulás alatt a magassági kormányt tartsd teljesen hasrahúzva.
Kigurulás végén fékszárny vissza, automata oldalkormány "Ki".
Fékszárnykapcsoló alapállásba.
Csak feltétlen szükség esetén fékezz!
Elektromos benzinszivattyúk "Ki".


MAGATARTÁS KÜLÖNLEGES ESETEKBEN

1./Átstartolás.
Átstartolás teljesen leengedett fékszárny- és automatikus magassági kiegyenlítővel lehetséges, azonban igen erős faroknehézség lép fel. /Siklás közben föltétlen ügyelj, hogy a fékszárny teljes leengedése után a kapcsolót alapállásba helyezd vissza!/
Lassan adj gázt, míg a 220 km/óra sebességet el nem éred. /Gázadás után a fordulatszámszabályozót szükség esetén nyomd előre "Nagyobb fordulatszám"-ra./
Fékszárnyat ne vedd vissza!
A légnyomás következtében a fékszárnyak 255 km/óra sebesség fölött kisebb szögbe állnak vissza.
A fékszárnyak visszavételét legalább 200 m magasság elérése után kezdd meg.
Egyéb ténykedések mint normális repülésnél.
Figyelem! Átstartolás kiengedett futóval és egy motorral lehetetlen!

2./Légcsavarhibák.
Az itt föllépő esetleges zavarokat elsősorban az elektromos vitorlameghajtás okozhatja; ha valami vitorlaállás-zavar van, a kapcsolótáblán lévő érintett légcsavar vitorlameghajtás automatáját a rádiós, vagy a szerelő nyomja ki.

3./Egymotoros repülés.
Motorhiba esetén állítsd le hibás motorodat, s a lehetőség szerint leszálláshoz újra indítsd meg.
Motorleállítás:
Gázt vissza üresjáratra.
Benzincsapot zárd el.
Gyújtást kapcsold ki.
Légcsavar vitorlameghajtás kézi állítót húzd vissza, míg a légcsavar vitorlaállásba nem áll. /kb. 10 mp./
Közben oldal-, csűrő- és magassági kiegyensúlyozóval egyensúlyozd ki a gépet.
Repülés:
A leállított motor vízhűtőjét zárd, a másikét megfelelőképpen nyisd.
A járó motor elektromos benzinszivattyúját "Be", ha a leállítotté be lett volna kapcsolva, azt "Ki" helyzetbe.
Szükség esetén a bombákat vészkioldással dobd le, illetve megfelelő mennyiségű üzemanyagot engedj le a törzstartályokból, ezelőtt azonban a rádióssal húzasd be az uszályantennát /tűzveszély/.
Ha automata oldalkormánnyal repültél:

a./ az iránytűrózsa gombját nyomd be,
b./ a repgépet a járó motor oldalára golyószélességre lógasd be,
c./ az automata oldalkormány átváltót a leállított motor oldalára kapcsold /270 km/óra sebesség alatt/,
d./ állítsd az iránytűrózsákat a következő irányra, egyensúlyozd ki a gépet,
e./ az iránytűrózsa gombját húdz ki,
f./ az elfordulási hajlamot golyószélességnyi belógatással ellensúlyozd,
g./ a fordulókat a csűrőkormánnyal vezesd be.


Legkisebb sebesség 240 km/óra.
A magasságot ne akard sebességvesztés árán tartani.
Fékszárny behúzva.
Futómű behúzva.
Járó motor: 1.25 ata. szívótérnyomás,
2400/perc fordulatszám /30 percig "Emelkedő- és harcteljesítmény"/.
Víz- és olajhőmérsékleteket figyeld.
Ha az egyik motor kigyullad, a megfelelő kabin- szárnyfűtést azonnal zárd el.
Mivel csak egy generátor dolgozik, a rádiót csak feltétlen szükség esetén használd. /Imformer erősen terheli a hálózatot./
Egymotoros vízszintes repülésnél a repülősúly 10.500, legföljebb 11.000 kg, tehát teljes terheléssel a gépet vízszintesben nem tarthatod.
A repülősúlyon könnyíthetsz:
a./ bombavészkioldással /500 kg/,
b./ a törzstartályok gyorsleeresztésével /1350 kg/,
c./ a bombafelfüggesztők lerobbantásával /250 km/óra sebesség alatt/,
d./ páncélzat és nélkülözhető felszerelések ledobásával.
Jegyezd meg, hogy az indulási helyzethez /500 kg bombateher/ viszonyítva a gépnek 1270 kg-mal kell könnyebnek lenni, hogy egy motorral vízszintesben tarthasd.
Ha felszállás közben, vagy közvetlen utána egyik motorod kiesik, az egymotoros repülésbe való átmenetet nem tudod végrehajtani.
Motormegindítás:
Gyújtásd kapcsold be.
Benzicsapot kapcsold be.
Légcsavart a kézi állítóval állítsd előre "Nagyobb fordulatszám"-ra.
Ezután told a gázkart kissé előre.
A szükséghez mérten mindig egyensúlyozd ki a gépet.
Mindkét szívótérnyomást és fordulatszámot hozd közös értékre, ha a motor felmelegedett.
A megindított motor vízhűtőjét a hőmérséklet szerint nyisd.

4./Leszállás egy motorral.
Ha 500 m alatt kell kezdened, szállj hasra.
Reptér fölé érve a járó motor oldalára leírt körrel szállj le.
Fékszárny "Start" helyzetbe.
Futómű "Ki". /Kiengedés ideje 40 mp./
Siklási sebesség 210 - 220 km/óra.
Fékszárnyat a szükséghez mérten állítsd.
Közben az oldalkiegyensúlyozóval egyensúlyozz.
A gázzal folyamatosan dolgozz, hogy a gépet kormányozni tudd.
Teljes gázlevétel közvetlen a felvétel előtt.

5./Hasleszállás.
Világítótölténytartót dobd ki. /Megfigyelő./
A beszállóajtót dobd ki. /Szerelő./
Fékszárnyat állítsd teljes leeresztésre.
Törekedj arra, hogy földetéréskor a légcsavarok vitorlaállásban legyenek.
Közvetlen földetérés előtt lazítsd a ledobható tetőt és zárd a benzincsapokat. /Rádiós./
Kapcsold ki a gyújtást és a hálózatot.


6./Ejtőernyővel való kiugrás.
Lehetőségek:
a./ A beszállóajtón, ledobás után lent.
b./ Tetőkioldás után fent.
Igyekezz alul kiugrani, mert itt nem áll fenn a veszély, hogy a vezérsík megsért.
Kiugrás előtt az uszályantennát a rádiós húzza be, vagy dobja le.
A kiugrási parancsot a pilóta adja két mozzanatban:
1./ Ejtőernyőket felvenni!
2./ Kiugrás!
Sorrend: szerelő, rádiós, megfigyelő, pilóta.

7./Hidraulikus kéziszivattyú kezelése.
Ha a motorok által működtetett hidraulika berendezésed fölmondja a szolgálatot /lövés, vezetékrepedés/, futómű- és fékszárny kieresztésnél használd a hidraulikus kéziszivattyút.
Futómű:
Csak kiengedése lehetséges, behúzása nem.
Kieresztés:
a./ A szükségkieresztés kapcsolóját állítsd "1"-es helyzetbe. Működtesd a kéziszivattyút, amíg a futóműlemezek teljesen ki nem nyílnak.
b./ A szükségkieresztés kapcsolóját állítsd a biztosítógomb megnyomásával "2"-es helyzetbe. Működtesd a kéziszivattyút, míg a műszer a kiengedett állapotot nem jelzi. /Futóműlemezek nyitva maradnak./
c./ A szükségkieresztés kapcsolóját állítsd vissza alapállásba /"3"-as helyzet/.
A futómű szükségkieresztéshez mintegy 180 - 200 kétirányú szivattyúzó mozgást kell végezned. Kiengedés időtartama: kb. 3 perc. A kiengedés ideje alatt a pilóta a szivattyúzás megkönnyítésére igyekezzék a sebességet 200 km/óra-ra csökkenteni.
Fékszárny:
a./ Kapcsolókarját állítsd "Landeklappe" helyzetbe.
b./ A szükségkieresztés kapcsolóját állítsd "4"-es helyzetbe. A szivattyút működtesd a pilóta kívánsága szerint. Teljes kiengedéshez 30 - 35 kétirányú szivattyúzó mozdulat kell.
c./ Állítsd vissza a szükségkieresztő kapcsolóját "6"-os helyzetbe.
d./ A fékszárny kapcsolókarját állítsd vissza alapállásba.
A szükségkieresztésnél az automatikus magassági kiegyenlítő nem működik a fékszárnnyal együtt, ezért kézzel egyensúlyozd ki a gépet.
Megjegyzés:
a./ A futóműkieresztéshez a futóműkapcsolót nem kell mozgatnod, ezzel szemben fékszárnykieresztéshez a fékszárnykapcsolót állítsd!
b./ A farokkerék nem jön ki. A géppel gurulni tilos! /Tűzveszély./
c./ Fontos, hogy a fékszárnyállítás kapcsolókarját a kieresztés megtörténte után alapállásba hozd, hogy átstartolás esetén a fékszárny a megfelelőmértékig behúzódjék.


ÜZEMANYAG KEZELÉSE.

1./Benzin.
1./Tartályok:

bal belső 415 l. Jelzőműszer kapcsoló: "3"-ason
jobbbelső 415 l.
bal külső 425 l. Jelzőműszer kapcsoló: "2"-esen.
jobb külső 425 l.
elülső törzs 1220 l. Jelzőműszer kapcsoló: "1"-esen.
hátsó törzs 680 l. Jelzőműszere nincs.
bal ledobható 900 l. Jelzőműszere nincs, esetenkint kerül beépítésre.
jobb ledobható 900 l.

2./Üza. mérő leolvasása: szárnytartályoknál a felső skálákon, törzstartálynál a jobb alsó skálán.
3./Elektromos átszivattyúzó berendezés és az átszivattyúzás menete:

Kapcsoló száma: Honnan szív? Hová?
1. bal ledobható mindkét belső tartályba /átszivattyúzó tartálykapcsoló középállásban/.
2. jobb ledobható
3. elülső törzs
5. bal külső
6. jobb külső
8. hátsó törzs

4./A motorok szivattyúinak szívása normális helyzetben:

Szivattyúk működése

A motorok fogyasztása csak a két belső szárnytartályból történhet.
Ha valamelyik belső tartály üres lesz /pl. lövés/, a tartályváltó kapcsolót állítsd a töltött belső tartályra. Az üres oldal motorjának benzincsapját állítsd "P1" helyzetbe. Ezáltal a motor üres tartályba vezető "P2"-je elzáródik, s ugyanezzel automatikusan záródik a másik motor üres tartályba vezető "P1"-e is. Így elkerülöd, hogy a motorok levegőbeszívás következtében durrogjanak, illetve leálljanak.


5./Tartálykapcsolások:
a./ Tartályváltó kapcsoló /"A" csap/: általa szabályozhatod, hogy mindkét motor a két belső szárnytartályból /II-es állás/, csak a bal belső szárnytartályból /I-es állás/, vagy csak a jobb belső szárnytartályból /III-as állás/ szívja az üzemanyagot. Célja: egyik belső szárnytartály sérülése esetén mindkét motor üzemanyaggal való ellátásának lehetősége.
b./ Átszivattyúzó tartálykapcsoló /"B" csap/: általa szabályozhatod, hogy az üzemanyag átszivattyúzás mindkét belső szárnytartályba /II-es állás/, csak a bal belső szárnytartályba /I-es állás/, vagy csak a jobb belső szárnytartályba /III-as állás/ történjék. Célja: a belső szárnytartályok egyenletes feltöltésének lehetősége.
c./ Kézi átszivattyúzó tartálykapcsoló /"C" csap/: általa szabályozhatod, hogy az elektromos berendezés kiesése esetén végrehajtandó kézi átszivattyúzásánál a bal külső /I-es állás/, törzs /II-es állás/, vagy a jobb külső /III-as állás/ tartályból történjék az átszivattyúzás a belső tartályokba.

6./ Általános tudnivalók:
a./ Ha ledobható tartályokkal repülsz, akkor azokat felszállás után legkorábban 20 perccel kapcsold be áttöltésre, mert különben az üzemanyag a szellőzővezetéken keresztül a szabadba ömlik.
b./ Általában akkor kezd meg az átszivattyúzást, ha a belső tartályokban lévő üzemanyagmennyiség 200 - 200 l-re csökken /felszállás után kb. 50 perccel/.
c./ Átszivattyúzási idő: 18 perc alatt kb. 300 l.
d./ Ha csak egy ledobható tartállyal repülsz, akkor az "A" csapot állítsd a ledobható tartály oldalán lévő belső tartályra addig, míg az átszivattyúzás a ledobható tartályból történik.
e./ Ha ledobható tartályod /ha kettővel repülsz, mindkettő/ kiürül, csökkentsd sebességedet, s a rádióssal dobasd le a tartályt /-okat/. Ledobás a törzsfalnál lévő fogantyú erélyes meghúzása által. Ha nagy sebességnél dobod le a tartályt, fönnáll a veszély, hogy az a gépnek ütközve sérülést okoz.
f./ Általában, ha a fogyasztás és átszivattyúzás normális, "A", "B", "C" csapok II-es állásban, benzincsapok "P1+P2" helyzetben.
g./ Ügyelj arra, hogy a tartályokat túl ne töltsd! Figyeld az átszivattyúzó kapcsolószekrény alatti világítótáblát:
Ha "V" betű világít föl, tartály tele, /350 l/, töltést kapcsold ki.
Ha "L" betű világít föl, tartály üres /100 l/, töltésd kapcsold be.
h./ Légiharc, légvédelmi találat után tarts szivattyúpróbát /kapcsolj "P1"-re, majd "P2"-re/, ezáltal az esetleg megsérült benzinvezetéket meg tudod állapítani.


7./Repülés közben a tartályokat következőképp kapcsold:
a./ A tartályok kiürítési sorrendje:
1./bal- és jobb ledobható tartály /"1"-es, "2"-es kapcsoló/,
2./hátsó törzstartály /"8"-as kapcsoló/,
3./bal- és jobb külső szárnytartály /"5"-ös, "6"-os kapcsoló/,
4,/elülső törzstartály /"3"-as kapcsoló/.
b./ Ha már csak a két belső szárnytartályban van üzemanyag, akkor azokat a következőképp repülheted biztonsággal üresre:
"A" csapot I-es helyzetbe /bal tartály/.
A jobb motor benzincsapját "P1"-re, ekkor midkét motor a bal tartályból fogyaszt.
Ha a bal belső tartályban már csak 50 l üzemanyag van /üza. mérő pontos figyelése!/, akkor:
"A" csapot III-as állásra /jobb tartály/.
Mindkét benzincsapot "P1+P2" helyzetbe. Ekkor a bal motor "P2"-je a maradék 50 l-t is felszívja a bal tartályból.
Ezt a kapcsolási módot csak feltétlen szükség esetén alkalmazd. Számítva az üza. mérők pontatlanságára, ha az "A" csap I-es állásában a motorok kezdenek rendetlenül működni, azonnal váltasd át az "A" csapot III-as állásra, jobb motor benzincsapját "P1+P2"-re, bal motorét "P1"-re.
c./ Ha a motorok egyenlőtlen fogyasztás következtében a belső tatrályok töltése nem egyenlő, akkor a "B" csapot állítsd a kevesebb töltésű tartályra, míg a töltés ki nem egyenlítődik.
d./ Az elektromos átszivattyúzó berendezés kiesése esetén a ledobható tartályokból, valamint a hátsó törzstartályból kézi működtetéssel nem tudod átszivattyúzni az üzemanyagot.
A kéziszivattyút a szerelő lövész, vagy a rádiós kezeli.
Átszivattyúzási idő: 20 - 25 perc alatt 300 l.
e./ Jegyezd meg, hogy kézi átszivattyúzásnál a bal külső szárnytartányból a jobb belső szárnytartányba való átszivattyúzás lehetséges /"B" csap állítással/, ugyanígy a jobb külső szárnytartályból a bal belsőbe. Ezt az eshetőséget különösen egyik belső szárnytartály kiesése esetén tartsd szem előtt! 8./Gorsleeresztők működése.
Az elől lévő kapcsoló az elülső, a hátul lévő kapcsoló a hátsó törzstartály leeresztője.
Először az elülső, azután a hátsó törzstartályt ereszd le, ha fölmerül a szükség.
A tartályok kiürülésének ideje teljes töltés esetén 2250/perc motorfordulatszám mellett:
elülső: 1 perc 40 mp.,
hátsó: 1 perc.
A kapcsolók egyidejű bekapcsolása a leeresztés idejét nem gyorsítja, hanem lassítja.
A kapcsoló kikapcsolása a leeresztést megszünteti.

II./Olaj
Tartályok:
bal olajtartály 136 l. Jelzőműszer kapcsoló "4"-esen.
jobb olajtartály 136 l. Jelzőműszer kapcsoló "5"-ösön.
Tartályok maximális feltöltése 105 - 105 l!
Olajmennyiségmérő leolvasása:
mindkét tartálynál a bal alsó skálán.
Tartalék olajtartány: 106 l. Jelzőműszere nincs. Beépítés a bal szárnyban. Olajátszivattyúzás csak a tartaléktartályból történhet. Szivattyúkar beépítés a bal törzsfalon a rádiós mellett. Az átszivattyúzást felváltva végezd 5 - 5 literenkint. Az átszivattyúzás kezdete 40 l. olajmennyiség esetén.


A MEGFIGYELŐ REPÜLÉS ALATTI TEENDŐI.

Teljes mértékben ismerje a pilóta repülés alatti teendőit.
Beszállásnál győződjék meg, hogy mind a négy légzőkészüléknek megvan-e a 150 ata. nyomása. Kérdezze meg a személyzetet, hogy a légzőkészülékek működnek-e. Ellenőrizze a bombafelfüggesztés helyességét, s hogy az élesítő berendezések ki vannak-e kapcsolva.
Ellenőrizze a víz- és olajhőmérsékleteket.
Kötelessége: az üzemanyagmennyiségek /benzin, olaj/ ellenőrzése.
Figyelmeztesse a pilótát az átszivattyúzásra.
Fényképezés előtt nyissa ki a fenéklemezt, a szükséges fényképezőgép-fűtéseket kapcsolja be.
Légzőkészülékkel való repülésnél kb. ötpercenkint intézzen körkérdést, hogy az oxigénlégzés rendben van-e.
Futómű kiengedésnél ellenőrizze, hogy a futóműlemezek záródtak-e.
Kötelessége: a leszálláshoz történő fékszárnykieresztésnél a pilótát figyelmeztetni, hogy a fékszárnykapcsolót állítsa vissza alapállásba.
Rossz látási viszonyok között az indulásnál és a leszállásnál a pilótának mondja be a mindenkori sebességet.
Hasleszállás esetén időben dobja ki a világítótöltény tartót.

A SZERELŐ REPÜLÉS ALATTI TEENDŐI.

Tökéletesen ismerje az üzemanyag /benzin, olaj/ átszivattyúzás módozatait.
Beszállásnál ellenőrizze a tartályváltó kapcsoló, az átszivattyúzó tartálykapcsoló és a kézi átszivattyúzó tartálykapcsoló helyes állását. Ellenőrizze a kapcsolótábla automatáit.
Beszállás után ellenőrizze a beszállóajtó helyes zárását.
Felszállás után a pilóta parancsára nyomja be a légcsavar vitorlameghajtás automatáit.
Repülés közben a tartálykapcsolókat a pilóta utasításai szerint kezeléje.
Kötelessége: egész repülés alatt a légtérfigyelés.
Leszállás előtt: futóműkiengedésnél figyelje a farokkereket. Ha nem jött ki, jelentse a pilótának.
Ha a hidraulika motorszivattyúi elromlanak, kezelje a szükségkieresztést a pilóta utasításai szerint.
Hasleszállás esetén: 30 m magasságban dobja ki a beszálló ajtót.
Kiugrás essetén: a pilóta vezényszavára dobja ki a beszálló ajtót.

A RÁDIÓS REPÜLÉS ALATTI TEENDŐI.

A motorokkal való megindulás után még állóhelyben kapcsolja be az "Egymásközti"-t és ellenőrizze működését.
Kötelessége: egész repülés alatt a légtérfigyelés.
Szükség esetén végezze az olajátszivattyúzást a megfigyelő utasításai szerint.
A pilóta utasítására kapcsolja be a kabin- szárnyfűtést. Motorkigyulladás esetén ezeket azonnal zárja el.
Motorleállás esetén feladata, hogy ha gyorsleeresztés válik szükségessé, az uszályantennát előtte húzza fel. Ez az első három repülési órában fordulhat elő.
Hasleszállás esetén: földetérés előtt lazítsa a tetőkioldót. A pilóta vezényszavára zárja el a benzincsapokat.
Kiugrás esetén: a pilóta vezényszavára oldja ki a tetőt.
Lakatlan területen való kényszerleszállás esetén: a földetérés pillanatában oldja ki a szükségfölszerelés tetejét.